Az ásványi anyagok és vitaminok csak kis mennyiségben találhatók meg az élelmiszerekben, azonban a testünk megfelelő működéséhez nélkülözhetetlenek.

A vitaminok segítenek a szervezetünknek, a tápanyagok (fehérjék, zsírok, szénhidrátok, ásványi anyagok) feldolgozásában. Illetve a vörösvérsejtek, a hormonok, genetikai örökítő anyagok előállításában, és nem utolsó sorban az idegrendszer zavartalan működésért is felelős.

Vitaminok

Tudtad hogy az 1910-es években jutott el a tudomány odáig, hogy az évszázados tapasztalatokat összegezze?
A tápláléknak az energiát szolgáltató tápanyagokon, az ásványi sókon és a vízen kívül egyéb járulékos anyagokat is kell tartalmaznia. Ezeket az anyagokat Kazimierz Funk lengyel biokémikus nevezte el vitaminoknak 1912-ben.

Ha a kémiai tulajdonságuk alapján csoportosítjuk a vitaminokat, lehetnek vízben oldhatóak illetve zsírban oldhatóak. Vízben oldható vitamin például a C-vitamin és az összes B-vitamin. Zsírban oldódó vitaminok közé tartozik  az A-, D-, E- és a K-vitamin.

Nézzük meg egy kicsit részletesebben a zsírban oldódó vitaminokat:

Ásványi anyagok

Az ásványi anyagoknak két kategóriája létezik: a makro elemek és a nyomelemek. Makro elemeket viszonylag nagy mennyiségben szükséges bevinni. Ilyenek például: a kalcium, foszfor, magnézium, kálium, nátrium és a klorid. Viszont a nyomelemekre nagyon kis mennyiségben van szükség. Nyomelemek: a vas, réz, cink, jód, fluorid, króm, szelén, mangán és a molibdén.

Tudtad, hogy régen a nagymamák mit csináltak, hogy a kisgyerekek ne legyenek vas hiányosak?
Vasszögeket dugtak az almába, és néhány nap múlva, amikor az almasav kioldotta a vasat, a szögeket kihúzták, és az almát megetették a gyerekekkel. Ma már ennél jóval hatékonyabb nyomelem beviteli lehetőségek is vannak.

Antioxidánsok

Az antioxidánsok a szervezet természetes védőanyagai a szabad gyökök ellen. Antioxidáns hatásúak a C- és az E-vitamin, valamint az olyan vitaminszerű vegyületek, mint a karotinoidok (alfa- és béta-karotin), a likopén és lutein, továbbá nyomelemek közül a szelén. De ezek nem csak antioxidánsok, de jelenleg úgy gondoljuk, hogy ez a legfőbb szerepük.

Az egyik dolog, amit tehetünk a természetes antioxidáns védelmünk erősítése érdekében, hogy gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrendet alakítunk ki.