Miért fontos a testzsírszázalék meghatározása?

Számos ember él abban a tévhitben, hogy a fittség szempontjából a legfontosabb mérőszám a testsúly. Megszállottan mindent megtesznek azért, hogy testsúlyukat a minimálisra szorítsák.

Ez azonban nem csak téves, de sokszor kockázatos is. A testsúlycsökkentés általában jelentős izomveszteséggel is jár. A test definiáltságát, formáját pedig az izmok adják. A zsír felelős azért, hogy a tökűrben nem a kívánt formát látjuk. Gondoljuk végig a következőket!

  • Miért ne lehetne egy 100 kg-os férfinek jó formája, ha az testtömegének nagy része izom?
  • Vagy miért ne lehetne egy 70 kg-os férfi elhízott, ha testtömegének nagy része zsír?

A lényeg a zsír tömege a testsúly arányában, azaz a testzsírszázalék. Ez megadja, hogy a tested hány százaléka zsír. Akármilyen fogyókúrás programba is kezdesz, a célod mindig a testzsírszázalékod minimalizálása legyen.

Miért felesleges a BMI?

A BMI azaz a testtömeg index csak a testsúlyt és a magasságot veszi figyelembe. Éppen ezért testépítőknél és atlétáknál csődöt mond. Például egy 90 kg-os sportolónál 7%-os testzsírral túlsúlyosnak tartanak és fogyókúrát javasolnak.

Mennyi az ideális testzsír?

Az ideális testzsír nőknél és férfiaknál eltérő. A nők biológiai okok miatt valamennyivel zsírosabbak. Ezért kb. 6-7%-al több az esszenciális testzsírjuk is. Az esszenciális testzsírszázalék alá nem lehet és nem is szabad menni. Ez a test zavartalan működéséhez szükséges. Atléták, testépítők igyekeznek ezt a szintet minél inkább megközelíteni, de ehhez rengeteg akaraterő és kitartó edzés, diéta szükséges.

A táblázatban jelölt sportos szint azok számára érhető el, akik rendszeresen sportolnak és odafigyelnek étkezésükre. A hőn áhított kockahashoz ezt a szintet kell elérni.

Ha valaki már kicsit is odafigyel, hogy mit, mikor eszik vagy hetente 1-2 alkalommal sportol, akkor nagy valószínűséggel átlagos testzsírszázalékkal rendelkezik.

Az elfogadható testzsírszázalék az a szint, ahol már érdemes lépéseket tenni. A baj itt még nem komoly, de hosszútávon problémák lehetnek. Illetve ilyenkor már kellemetlen úszógumi vagy pocak is megkeseríti a tulajdonosa életét.

Ha valaki túlsúlyos azonnal lépéseket kell tenni, hogy csökkentse a testzsírszázalékát. Magas vérnyomás, ízületi fájdalmak, cukorbetegség, stb. Ilyen és ehhez hasonló betegségek kialakulásához vezethet.

Az alábbi táblázat segít abban, hogy megismerd mennyi az ideális testzsírszázalék:

  Testzsírszázalék táblázat
  Nőknél: Férfiaknál:
Esszenciális: 10 - 12% 2 - 4%
Sportos: 12 - 18% 5 - 12%
Átlagos: 19 - 24% 13 - 17%
Elfogadható: 25 - 31% 18 - 25%
Túlsúlyos: 32%-től 26%-től
 

Kapcsolat

További tartalmak