“Fogyj le edzés nélkül!”. Ez az egyik leggyakoribb szlogen, amivel zsírégető termékeket reklámoznak. Vajon tényleg le tudsz-e fogyni mozgás nélkül? A válaszom igen.

Vajon tényleg el tudsz érni minőségi fogyást edzés nélkül? A válaszom nem.
Mi is a különbség?
Minőségi fogyás alatt azt értem, hogy minimális izom és vízveszteség mellett tudsz zsírt leadni. Így tartós eredményt érhetsz el. Fogyni bárki tud. Egy-két hét koplalás és máris repülnek le a kilók. De ez mindig csak ideiglenes. Ahogy már korábban beszéltük, ilyenkor nagyrészt víz és izomveszteség van. Amint véget ér a koplalás a leadott kilók, plusz még egy pár kiló, azonnal visszajön.

Egészséges emberek számára a kizárólagos diéta a legrosszabb módja a súlyvesztésnek.

Mi a megoldás?

Ahhoz, hogy le tudj fogyni kalória hiány szükséges. Ez tény. Azaz kevesebb kalóriát kell bevinni, mint amennyit elégetsz. Hogyan lehetséges ez, ha nem akarod drasztikusan megnyirbálni a napi kalória adagodat?
A válasz egyszerű: Növeld meg az elégetett kalória mennyiségét testmozgással!
Furcsának tűnhet de a hatékonyabb megoldás, többet enni és többet is edzeni. A helyes táplálkozás + súlyzós edzés + kardió edzés kombinációja magas szintű metabolizmust eredményez, ennek következménye, pedig az esztétikus test.

Ha nem sikerült volna még meggyőzni az edzés fontosságáról, akkor itt van tíz indok az edzés mellett:

  1. Az edzés növeli a anyagcsere sebességét (gyorsabb zsírégetés)
  2. Az edzés kalória deficitet hoz létre anélkül, hogy a szervezeted spórolós üzemmódba kapcsolna
  3. Az edzés segít, a minőségibb alvásban és hogy jobban kezeld a stresszt
  4. Az edzés hatására a szervezeted tudatában van annak, hogy meg kell tartania az izmokat míg a diéta izomvesztést okoz
  5. Az edzés növeli a csont sűrűséget
  6. Az edzés segít megelőzni a cukorbetegséget, segít kontrolálni a vércukorszintet és növeli az inzulinérzékenységet
  7. Növeli a fittséget
  8. Az edzés hangulatjavító, segít elkerülni a depressziót, és növeli az önbizalmat
  9. Az edzés növeli a mozgékonyságot, és javítja az életminőséget
  10. Az edzés segít, hogy hosszútávon tartsd a súlyodat.

Miért működik ez a módszer?

Számos kutató foglalkozott már ezzel a kérdéssel. Nézzük meg a teljesség igénye nélkül, ők mit gondolnak erről.

“Kezelések támasztják alá, hogy a kizárólagos kalória megszorítás általában száraz izomvesztést okoz.” Walberg, Sports Med, 1989

“A napi aktivitás növelése és a rendszeres edzés fontos szerepet játszik  a súly fenntartásában azáltal, hogy javítja az inzulinérzékenységet továbbá plusz kalóriákat éget el.
– Astrup, Int J Vitam Nutr res, 76:4, 2006

“A fizikai aktivitás egy kritikus tényezője a sikeres testzsír szabályozásának. Fizikai aktivitás elősegíti az ideális súly fenntartását, a fittséget növelve.”
– Saris, Int J Obes relat Metab Disord, 1998

Tények és az üzlet!

Ezekkel a tényekkel nehéz szembeszállni. Akkor mégis miért hallani annyi csoda pirulát, gépet, amivel minimális, vagy akár edzés nélkül is, le lehet fogyni?

A fogyókúrás piacot az újdonságok tarják mozgásban. Az emberek akarnak hallani valami forradalmian új tablettáról vagy különleges új diétáról. A piac a lustaságon is alapszik. Az edzést nehéz eladni mert kemény munkaként tartják számon. A hirdetők tudják, hogy a lustaság keményen be van ágyazódva az emberi természetbe. Tehát megtesznek mindent azért, hogy a fogyókúrás módszereik gyorsnak, könnyűnek és fájdalommentesnek tűnjenek. Az edzést pedig ilyen kínkeservesnek állítják be:

Az edzés öröm, amit lehet a barátainkkal is végezni. Az edzés nem csak a testet, de lelket is táplálja. Én úgy hiszem, hogy szükségünk van edzésre, az egészségünkért és az esztétikus test érdekében. Ez annyira magától értetődő számomra, hogy már majdnem komikusnak találom hogy egyáltalán vitáznak erről… Nem is tudom, hogyan választhatják egyesek az unalmas, egészségtelen koplalást az élvezetes, kikapcsolodást nyújtó edzés helyett.

Gondolj csak bele: mitől lesz a testednek esztétikus formája ha csak diétázol és nem edzel? Az emberek annyira elenyésző hányada sportol rendszeresen, hogy már minimális erőfeszítéssel is olyan eredményeket lehet elérni, aminek a “csodájára járnak”.

Amit én gondolok az edzés kontra diéta vitáról

Hiszem, hogy az emberi test az egyetlen gépezet a földön, ami tönkremegy ha nem használják eleget.
Hiszem, hogy az elhízás és a betegség közvetlen következményei az inaktivitásnak.
Hiszem, hogy a kardió edzés + súlyzós edzés+ kis kalória csökkentése sokkal hatékonyabb módja a zsír vesztésnek, mint a kalória csökkentés önmagában.
Hiszem, hogy a kalória megszorítás önmagában rövid távú és nem teljes megoldás egy összetett problémára. Az elhízás megköveteli a teljes változást életstílusban, táplálkozási szokásokban egyaránt.
Hiszem, hogy minden egészséges és arra fizikailag képes embernek legalább heti 3 alkalommal kellene sportolnia.

Az edzés -beleértve a súlyzós és kardió edzéseket- része kellene hogy legyen minden diétás tervnek és az életstílusodnak.

Te az éhezést vagy az edzést választod?