Az E-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amely számos formában fellelhető. Az egyes változatok biológiai aktivitása különböző. Az emberi szervezetben található legaktívabb E-vitamin a tokoferol. A tokoferolok olyan szabadgyökfalókként működnek, amelyek megvédik a szervezetben lévő zsírokat és zsírszerkezeteket az oxidáció okozta károktól.

E-vitamin funkciója

Az E-vitamin erőteljes antioxidáns hatású. A szabadgyökök kialakulásának megelőzésével védekezik káros hatásuk ellen. A folyamatban lévő vizsgálatok során találtak összefüggéseket és egyre több tény támasztja alá (igaz ezek még nem bizonyító erejűek) , hogy az E-vitamin részt vehet az olyan betegségek kockázatának csökkentésében és kialakulásuk késleltetésében, amelyekben az oxidáció fontos szerepet játszik, így például a szív- és érrendszeri betegségeknél.

Az E-vitamin fontos az izom, a nyálkahártya és az idegrendszer működése szempontjából. Az egyéb antioxidáns tápanyagokkal együtt az E-vitamin előnyös tulajdonságokat mutat a bőr jó állapotának fenntartásában is.

Az E-vitamin funkciója

  • Védi a rendkívül érzékeny zsírszerkezetű sejthártyát, megóvja a szabadgyökök káros hatásától (az oxidációtól), amely a sejtek pusztulását és betegségeket okoz
  • Védi az egyéb hatóanyagokat, köztük az A-vitamint, a hormonokat és az enzimeket
  • Megakadályozza a nitrozaminok kialakulását (ezek olyan rákkeltő anyagok, amelyek a húskészítmények többségében megtalálható nitritekből jönnek létre)

Napi szükséglet

A jelenlegi EU-ajánlás (RDA) az E-vitaminra vonatkozóan napi 10 mg TE (tokoferollal egyenértékű = 15 NE). A referenciatípus, a d-alfa-tokoferol, természetes formában is megtalálható, és ennek a legnagyobb a hatékonysága. Az E-vitaminnak az élelmiszeriparban leggyakrabban használt formája szintetikus dl-alfa-tokoferol. A szintetikus formák csak alig fele olyan hatékonyak, mint a természetes formája.

E-vitamin források

Számos készen kaphat, növényi alapanyagból készült tápanyagforrás tartalmaz természetes E-vitamint. E-vitaminban gazdagok a növényi olajok. Ezek közé tartozik a sáfrányos szeklicéből és a kukoricából készült olaj, a mandula, a napraforgómag és -olaj, valamint a mogyoró. A diófélékkel szemben érzékenyek fogyaszthatnak ezek helyett sötétzöld színű zöldségeket, például takarmánykáposztát, spenótot vagy brokkolit.