A D-vitamin valamennyi zsírban oldódó, szterinalapú vitamin összefoglaló neve, melyek közül a leghatékonyabbak a kolekarciferol (D3) és az ergokalciferol (D2). Ezek a tápanyagok a koleszterinhez hasonlóak, tartalmaznak egy viasszerű, zsíros összetevőt, és a szervezet képes tárolni azokat. A D-vitamint többnyire a csontnövekedést elősegítő hatásairól ismerjük.

Tudtad, hogy régen még a II. világháború idején, a csontgyengeségre, illetve a görbe lábú gyerekeknél zsálya levélből főtt teát itattak?
A megszárított levelekből 5-6 csipetnyit forraltak fel egy liter vízben és napi 3-4 alkalommal kellett inniuk belőle. Így pótolták a D-vitamin hiányát.

D-vitamin funkciói

A D-vitamin szabályozza a kalcium és a foszfor felszívódását, ezek vérben található koncentrációját, valamint a csontokba és fogakba való beépülését. Ezek fontosak a csontok és fogak ereje és ellenálló képessége szempontjából. Jó “csapatjátékosként” együttműködik más tápanyagokkal és a fertőzések elleni védelemben hozzájárul a bőr egészségéhez, valamint az izomerő fenntartásához. Így segít a fogszuvasodás, az ínybetegségek és a csontritkulás kockázatának csökkentésében, és felgyorsítja a csonttörések gyógyulását.

Bizonyos tekintetben a D-vitamin működése inkább hasonlít a hormonokéhoz, mint a vitaminokéhoz. Ugyanis a szervezet egy meghatározott részében termelődik, és a vérbe kerülve fejti ki hatását a test más részein elsősorban a csontokban. Szükség esetén együttműködik a mellékpajzsmiriggyel is az aktív D3-vitamin termelésében. Molekulaszerkezete, pedig hormonokéra, például az ösztrogénra és a kortizonéra emlékeztet.

Ha nincs elég D-vitamin a szervezetünkben angolkórt, csontlágyulást okozhat. Továbbá a vesekőképződését is elősegítheti és kedvezőtlenül befolyásol(hat)ja több betegség lefolyását, mint pl.: reumás ízületi gyulladás, cukorbetegség, sclerosis multiplex, emlőrák és vastagbéldaganat.

A túl sok D-vitamin hatására megemelkedik a vér kalcium-szintje, növeli az érelmeszesedés kockázatát, és növekedési zavarokat okozhat. De megnyugtatás képen, ezt elég nehéz elérni és már lehetőség van a D-vitamin szint ellenőrzésére is egyes klinikákon.

Napi szükséglet

A D-vitamin napfényvitamin becenevét annak köszönheti, hogy elő lehet állítani az emberi bőrben. Mégpedig oly módon, hogy az elővegyületet kitesszük a napfény ultraibolya-sugárzásának (UV sugárzásnak). Előfordulhat, hogy azoknak az embereknek a szervezete, akiknek sötéten pigmentált a bőrük, akik felhős vagy szennyezett területen élnek, akiknél hosszú a tél, illetve akik nem töltenek elég időt a napon, túl kevés napfényvitamint termel, hogy ellensúlyozni tudja a táplálkozás hiányosságait.

Éppen ezért a jelenlegi EU ajánlás (RDA) a felnőttek számára napi 5 μg, de a népesség egyes csoportjai számára bizonyos körülmények miatt magasabb adagot is előírhat az orvos. Fontos csonterősítő és csontvédő funkciója miatt rendkívül lényeges, hogy a gyerekek, a serdülők és az időskorúak megfelelő mennyiségű D-vitamint vegyenek magukhoz.

D-vitamin források

Zsírban oldódó anyag révén a D-vitamin csak az állati eredetű élelmiszerek zsíros részeiben található meg, míg az elővegyületei, az úgynevezett provitaminok széles körben elterjedtek a növényekben és az állati eredetű élelmiszerekben.

Természetes források a olajos halak, tojássárgája, vaj, máj, csukamájolaj (csak kis adagban szabad fogyasztani), míg szintetikusan megtalálható a kenyérre kenhető zsiradékokban, bizonyos esetekben tejben, gyümölcslében és a gabonapelyhekben.