Az A-vitamin fontos, zsírban oldódó vitamin, amelynek közismert tulajdonsága, hogy javítja az éjszakai látást, serkenti a csontnövekedést, egészségesebbé teszi a bőrt és a testnyílásokon (az orrban, a torokban, a tüdőben, a gyomorban, a belekben, a hüvelyben és a húgyvezetékekben) található felhám sejtjeit. Az A-vitamin ezenkívül segít az immunrendszer szabályozásában és a működésében.

A retinol (a valódi A-vitamin) csak az állati eredetű élelmiszerekben található meg.
A béta- és alfa-karotin az A-vitamin növényi forrásai, olyan elő vegyületként   működnek, amelyek csak akkor alakulnak át A-vitaminná, amikor a szervezetnek szüksége van rá.

A szervezet A-vitamin-szintjét a máj szabályozza. Az A-vitamin egy speciális szállító fehérjét igényel, amellyel eljuttatja a szervezet különböző részeibe. Az A-vitamin megfelelő felszívódásához elegendő fehérje- és zsírbevitelre van szükség.

A-vitamin funkciója

Az A-vitamin oly módon javítja az éjszakai látást, hogy egy rodopszin nevű pigmentté alakul át, amely képes kis mennyiségű fény érzékelésére, ez pedig fontos a sötétben való látáshoz. Emellett hozzájárul a szem, különösen a szaruhártya nedvesen tartásához, ami megelőzi a kiszáradást és a retina későbbi károsodását.

Kétféleképpen támogatja az immunrendszert:

  • Fenntartja a bőr, a nyálkahártya és a bőrfelszín felületének egészségét, és így a káros baktériumok nem képesek behatolni a szervezetbe
  • Serkenti azoknak a fehérvérsejteknek a termelését és működését, amelyek elpusztítják a káros baktériumokat és vírusokat

Napi szükséglet

Az A-vitamin szükségletet a vegyes táplálkozás fedezi. Ha túl keveset viszünk be szervezetünkbe ilyen tüneteink lehetnek: farkasvakság, amely szürkületben, vagy gyenge világítás esetén bekövetkező látászavart jelenti,  a szőrzet és a hajszálak törékenysége, kihullása, a hámszövet -, könnymirigy-elsorvadása, faggyúmirigyek megbetegedése.

Viszont ha túl sokat esznek belőle krónikus A-vitamin-túladagolást eredményezhetnek.
A jelenlegi EU-ajánlás (RDA) napi 800 µg A-vitamint javasol.

A-vitamin források

Retinol (Valódi A- vitamin)

Karotinoidok (A-vitamin elővitaminja)

máj répa
vese paraj
szív kajszibarack
tojássárgája sárgadinnye
tengeri halak sütőtök
narancsfélék spenót
tojás pirospaprika
vaj kelkáposzta