Mindannyian ismerünk olyanokat, akik szinte bármit ehetnek és egy grammot sem híznak, holott nem is sportolnak. Míg mások képtelenek leadni a súlyukból, pedig odafigyelnek az étkezésükre. Az életből vett példák azt mutatják, hogy hatalmas különbség van egyes emberek anyagcsere sebessége között. A túlsúlyos emberek gyakran védekeznek ezzel az érvvel, hogy sajnos genetikai okok miatt híztak el.

A legtöbb ember számára a következőt jelenti az anyagcsere sebessége:

Jó genetika = gyors anyagcsere

Rossz genetika = lassú anyagcsere

Valójában azonban, két azonos testsúlyú és testzsírszázalékú személy anyagcsere sebessége között minimális eltérés van. A genetika nem sok vizet zavar ebben. Kutatások kimutatták, hogy az alap anyagcsere sebességégét (BMR) a genetika csak 3-8%-ban befolyásolja. A “gyors anyagcsere” sebessége valójában azt jelenti, hogy a test nyugalmi állapotban is sok kalóriát éget. Míg a “lassú anyagcseréjű” emberek keveset.

A BRM nem egyenlő a napi kalória igénnyel. A napi kalória igény függ az anyagcsere sebességétől és az aktivitási szinttől. Ezt ki is számolhatod az ittlévő kalkulátor segítségével: napi kalória igény kalkulátor

Most következzen az a tévhit, ami valószínűleg hidegzuhanyként ér majd téged:

Túlsúlyos emberek = gyors anyagcsere
Vékony  emberek = lassú anyagcsere

Aktív emberek = gyors anyagcsere
Nem aktív emberek = lassú anyagcsere

Így van! A kövér emberek több kalóriát égetnek el, mint a vékonyak. Sokan nem akarják ezt elhinni nekem, pedig tanulmány bizonyítja az amerikai nemzetközi biotechnológiai információs központ oldalán. Például: egy nagyobb, aktív nő eléget napi 2500 kalóriát, míg egy kisebb kevésbé aktív napi 1900-at. Egy nagyobb ember több kalóriát éget el, mert egyszerűen nagyobb. Több izomzat van rajta és nagyobb tömeget kell megmozgatnia.

Tehát a kulcs a napi elégetett kalória és a bevitt kalória arányában van

Túlsúlyos emberek estében a bevitt kalória nagyobb mint az elégetett kalória, ezért a test a felesleget zsírként raktározza. Minden túlsúlyos embernek arra kell törekednie, hogy több kalóriát égessen el mit amennyit bevisz.

Van-e lehetőség arra, hogy növeljem a napi elégetett kalória mennyiséget?

Kalória hiányt nem csak azzal lehet elérni, hogy kevesebbet eszel, hanem pár egyszerű módszerrel megnövelheted az elégetett kalória mennyiségét is. Az alábbi linken 10 egyszerű módszert találsz, hogy felgyorsítsd az anyagcserédet.